Ubezpieczenie sklepu a monitoring

W dobie wielkich supermarketów, centrów handlowych, małe sklepy muszą walczyć o klienta. Zachęcają go licznymi promocjami, niskimi cenami, a przede wszystkim szybkością wykonania drobnych zakupów. Niestety małe sklepy, najczęściej samoobsługowe, nie przyciągają tylko klientów, ale także złodziei, którzy upatrują sobie w nich łatwy cel. Właściciele sklepów borykają się z problemem ochrony własnego towaru jak i sklepu. Warto rozważyć zaopatrzenie się w ubezpieczenie lub w monitoring.

Ubezpieczenie sklepu

Ubezpieczenie sklepu jest zbliżone do ubezpieczenia mieszkania. Jego zakres dotyczy wielu istotnych dla właściciela sklepu aspektów Obejmuje ono szkody powstałe wskutek pożaru, zalania, powodzi, uderzenia pioruna, nawałnicy, lawiny, katastrofy lotniczej, dymu, fali uderzeniowej, gradu, huraganu, uderzenia pojazdu, zapadnięciu się ziemi, a także wielu innego typu wypadków. Należy dodać, że ubezpieczenie nie obejmie szkód, które wyrządziliśmy sami, czyli m.in. zniszczenie towaru w skutek złego przechowywania, zniszczenie sprzętu elektronicznego poprzez zalanie itp. Jednak ważniejszym aspektem jest to, co możemy ubezpieczyć, bo to właśnie poszczególne elementy naszego sklepu są najważniejsze. Mamy szeroki wybór odnośnie tego, co chcemy ubezpieczyć.

Można podzielić to na 3 główne kategorie:

– Wyposażenie sklepu – są to różnego rodzaju meble sklepowe (półki, regały itp.), sprzęt elektroniczny(kasy fiskalne, chłodziarki, lodówki, kamery, alarmy itp.).
– Nakład adaptacyjny – są to m.in. ściany działowe, malowanie sklepu wewnątrz jak i na zewnątrz, podłogi, kraty, okna, oświetlenie itp..
– Środki obrotowe – są to wszystkie elementy, które podlegają sprzedaży w naszym sklepie, inaczej mówiąc towar.

Wyżej, w skrócie, są opisane zasady ubezpieczenia sklepu. Należy wszystko wziąć pod uwagę i rozważyć elementy różnych ubezpieczeń, aby wybrać to, które będzie nam najbardziej pasowało.

Monitoring

Rozważając zabezpieczenie sklepu, branie pod uwagę tylko ubezpieczenia to zdecydowanie za mało. Jednym z rodzajów ochrony jest monitoring. Sprzęt, którego będziemy potrzebować do instalacji naszego monitoringu to przede wszystkim kamery, monitor oraz rejestrator. Wszystko zależy od tego, jakiego rodzaju sklep chcemy zabezpieczyć. Monitoring sprawdza się przede wszystkim w sklepach samoobsługowych, gdzie nie zawsze widać wszystko, co robi klient, Musimy rozważyć, gdzie umiejscowić kamery. Zdecydowanie najważniejszym miejscem będzie kasa, na którą będzie potrzebny stały wgląd, chociażby ze względu na możliwość rabunku z bronią, wtedy będziemy mieć dowody dla policji. Kolejnymi miejscami są zakamarki, których nie mamy jak obserwować zza kasy. Są to na przykład przejścia pomiędzy regałami. W sklepie posiadamy również towar o różnej wartości. Monitoring powinien przede wszystkim obejmować ten najbardziej cenny. Kolejnym niezwykle istotnym aspektem jest dobre ulokowanie rejestratora. Jeżeli będzie on w miejscu widocznym, ogólnodostępnym dla ludzi, będziemy musieli się liczyć z tym, że przebiegły złodziej będzie w stanie go odłączyć. Nasz rejestrator powinien być w miejscu trudno dostępnym, najlepiej zamknięty w miejscu, do którego tylko my mamy dostęp, a złodziej nie będzie miał jak się tam dostać. Monitor powinien zostać ulokowany w pobliżu rejestratora, by móc odtworzyć i udowodnić kradzież.

Ubezpieczenie a monitoring sklepu

Ochrona naszego sklepu jest niezwykle istotna, ponieważ dla wielu ludzi to jedyny rodzaj dochodu. Nie należy zastanawiać się nad tym, który rodzaj ochrony wybrać. Samo ubezpieczenie, bądź sam monitoring, nie wystarczą. Podstawą powinno być ubezpieczenie, do którego inne rodzaje zabezpieczeń powinny być dodatkiem. To właśnie od ubezpieczenia powinniśmy zaczynać. Należy rozważyć jego zakres. Przekalkulować, co powinniśmy ubezpieczyć, czy tylko towar, czy cały sklep. Rozważyć należy także, co nam najbardziej zagraża, czy jest to powódź, czy może drobne kradzieże są dla nas największą zmorą. Jeżeli chodzi o monitoring to jest on niezbędny w trochę większych sklepach, najczęściej samoobsługowych. Sam fakt posiadania go przez sklep może odstraszyć potencjalnych złodziei, a w przypadku kradzieży możemy zarejestrować to zdarzenie i mieć dowody kradzieży. Inwestycja w monitoring powinna się zwrócić, ponieważ nie jest to bardzo duży wydatek. Ochrona naszego sklepu jest ważna, dlatego nie należy na niej oszczędzać, a wręcz przeciwnie, powinno się w nią inwestować.