Porównywarka OC AC

Coraz więcej osób decyduje się na zakup ubezpieczenia przez internet i telefon, a zainteresowanie tym kanałem dystrybucji będzie dalej wzrastać. Według prognoz, na ubezpieczenia sprzedawane przez internet i telefon wydamy do końca roku nawet 800 mln zł. W następnych latach, jak uważają eksperci, sprzedaż może osiągnąć kwotę 1,5 mld zł rocznie.

Informacje podstawowe

Zawarcie ubezpieczeń direct jest bardzo proste, ponieważ wystarczy zadzwonić na infolinię lub wypełnić formularz zamieszczony na stronie internetowej ubezpieczyciela. W ciągu kilku dni otrzymamy drogą kurierską papierową wersję umowy. Kurier, który ją dostarczy, na poczekaniu zweryfikuje naszą tożsamość i zawiezie z powrotem podpisaną umowę. Z wyników sprzedaży podanych przez wybrane firmy ubezpieczeniowe wynika, że w pierwszych półroczu tego roku Polacy mogli wydać na ubezpieczenia online ponad 300 mln zł. To prawie tyle samo, ile wydano w całym 2007 r.

Ubezpieczyciele są przekonani, że drugie półrocze będzie jeszcze lepsze niż pierwsze, a w 2010 roku – nawet 1,5 mld zł, co stanowi niemal 10 % całego rynku ubezpieczeniowego w Polsce. Do grona 12 towarzystw sprzedających ubezpieczenia w systemie direct wkrótce dołączą dwa liczące się na rynku towarzystwa ubezpieczeniowe. Jeśli firmy ubezpieczeniowe spełnią swoje zapowiedzi, to za 10 lat co trzecie ubezpieczenie będzie sprzedawane przez internet lub telefon. Wejście na rynek direct ubezpieczycieli działających dotychczas w tradycyjny sposób oznacza rozwój ubezpieczeń na wzór brytyjski, gdzie bezpośrednia sprzedaż ubezpieczeństanowi aż 40 proc. całego rynku.

Dwie grupy operatorów

Możliwości zawarcia umowy ubezpieczeniowej przez telefon i internet są coraz większe. Na rynku działają dwie grupy operatorów, którzy sprzedają polisy tylko tą drogą. Warto zwrócić uwagę, że niektóre z nich są oddziałami zagranicznych spółek, czyli nie podlegają bezpośrednio polskiemu nadzorowi. W przypadku nieprawidłowości można interweniować do Komisji Nadzoru Finansowego. Jeśli towarzystwo nie zastosuje się do zaleceń komisji, pozostaje możliwość interwencji w macierzystym nadzorze spółek-matek.
Drugą grupę stanowią firmy, których ubezpieczenia można kupić od agentów i w oddziałach oraz dodatkowo przez telefon i internet.

Dobre perspektywy

Ten model sprzedaży ubezpieczeń jest w Polsce coraz popularniejszy. Dzięki systemom informatycznym towarzystwa direct takie jak liberty direct

są w stanie bardzo szybko przygotować wybranym grupom klientów interesującą ich ofertę. Możliwość różnicowania składek w zależności od kilkunastu czy kilkudziesięciu zmiennych to przewaga, która pozwala dać niektórym klientom niższe ceny.  Firmy sprzedające ubezpieczenia w tym systemie ponoszą spore koszty utrzymania call center oraz koszty reklamy, bez której takie ubezpieczenia trudno sprzedać.

Porównaj oferty

Kupując ubezpieczenie tą drogą, warto przed wygaśnięciem starej umowy zacząć poszukiwania odpowiedniej oferty, najlepiej z wyprzedzeniem kilku tygodni. Jest to czas na porównanie ofert i oczekiwanie na przesyłkę pocztową z zamówionym ubezpieczeniem. Składkę można opłacić na poczcie, lecz trzeba pamiętać, że przesyłka priorytetowa dociera do nas w ciągu 3-4 dni roboczych. Niektóre towarzystwa zgadzają się na wysłanie dokumentów pocztą kurierską. Istnieje też możliwość przesłania ubezpieczenia mailem lub wygenerowania go ze strony internetowej. Jest to istotne w przypadku OC, które powinniśmy posiadać na wypadek kontroli drogowej. Należy pamiętać, że taka opcja jest możliwa wówczas, gdy istnieje możliwość szybkiego przelewu pieniędzy lub płatności kartą kredytową.
Kupując ubezpieczenie w systemie direct, można zaoszczędzić nawet kilkanaście procent w stosunku do ubezpieczeń oferowanych przez pośredników. Pamiętaj, przed zakupem sprawdź jakie oferty przedstawi Ci porównywarka ubezpieczeń.

Direct to przyszłość

Obsługa klientów przez internet czy call center jest znacznie tańsza niż utrzymanie tradycyjnych biur i płacenie prowizji oferującym ubezpieczenia agentom. To z powodu niskich kosztów prowadzenia takiej działalności właśnie segment direct w najbliższych latach będzie rósł najszybciej.